93-130 Łódź

ul. Kaliska 25/27

tel/fax 42 681-78-02

e-mail: gim40@szkoly.lodz.pl

 

Sprawozdanie z działań podjętych w okresie poprzedzającym przyjęcie do sieci

"SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE"

w Gimnazjum nr40 im. Wandy Rutkiewicz w Łodzi

za rok szkolny 2013/20114


1. We wrześniu zaplanowano działania na rok szkolny 2013/2014.przedstawiono szkic planu działań opracowany przez szkolny zespół promocji zdrowia; konsultowano  propozycję działań zgłaszanych przez nauczycieli; przyjęto przez Radę Pedagogiczną plan pracy na rok 2013/2014.

1.Przekazano informacje o zadaniach programu społeczności szkolnej - zamieszczono informację o programie „Szkoła promująca zdrowie”, planu pracy oraz  informacji o podejmowanych działaniach na stronie szkoły, wprowadzono stałą tablicę „Promocja zdrowia”, dostarczającą wiadomości na temat zdrowego odżywiania; ekspozycje na stałej gazetce szkolnej, przeprowadzono szkolenia, pogadanki w klasach.

2.Na początku września 2013 r.  zapytaliśmy całą społeczność szkolną (nauczycieli podczas rady pedagogicznej, rodziców w czasie zebrań, uczniów na godzinach wychowawczych) na temat gotowości wstąpienia do sieci szkół promujących zdrowie. Wyniki: akceptacja 100%.

3.Zaangażowano rodziców w działanie - przedstawienie przez nauczycieli na zebraniu informacji o podejmowanych działaniach, odbyły się spotkania szkolnego koordynatora z Radą Rodziców; angażowanie rodziców w akcje klasowe.

Zgodnie z definicją szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:

•dobremu samopoczuciu członków społeczności szkolnej,

•podejmowaniu przez członków społeczności szkolnej działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska.


Przyjęty model stanowił punkt wyjścia do opracowania pięciu standardów:

I Szkoła promująca zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.


II Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w  sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej, skuteczności i długofalowości działań.


III Szkoła promująca zdrowie prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników

      oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności.


IV Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej


V Szkoła promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników


Na ich podstawie sformułowano zadania do wykonania:

1. Upowszechnianie wiedzy na temat szkoły promującej zdrowie oraz informacji na temat

   form szkolnej i pozaszkolnej edukacji związanej z promocją zdrowia.

2. Zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej oraz działań w zakresie promocji

   zdrowia.

3. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych, sprzyjających dobremu

   samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań życia codziennego.

4. Poprawa sposobu odżywiania.

5. Zwiększenie bezpieczeństwa, życie bez nałogów.

6. Zwiększenie aktywności fizycznej poprzez sport i rekreację.

7 .Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie występowaniu zaburzeń     

   psychogennych.

8. Zmniejszenie narażenia na czynniki szkodliwe w środowisku szkolnym (ekologia).

9. Zwiększenie skuteczności zapobiegania chorobom zakaźnym, wadom postawy itp.

10. Poprawa skuteczności reagowania w przypadku pomocy doraźnej w nagłym 

     zagrożeniu życia.


Zadania powyższe zostały uwzględnione w planie pracy szkoły, planach wychowawczych klas oraz planach dydaktycznych nauczycieli. Stały się również podstawą sformułowania zadań priorytetowych, zgrupowanych w bloki i wpisanych do programu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole.

SZKOŁA

PROMUJĄCA ZDROWIE