93-130 Łódź

ul. Kaliska 25/27

tel/fax 42 681-78-02

e-mail: gim40@szkoly.lodz.pl

 

STATUT

PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 40

IM. WANDY RUTKIEWICZ

W ŁODZI

I. DANE OGÓLNE O SZKOLE

§ 1. Nazwa szkoły zawiera określenie:

        1. typu szkoły: Gimnazjum,

        2. numeru porządkowego szkoły: 40,

        3. lokalizacji szkoły: siedzibą Gimnazjum jest kompleks budynków przy ulicy Kaliskiej 25/27 w Łodzi

§ 2. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w następującym brzmieniu:

        "Publiczne Gimnazjum nr 40 w Łodzi ".

        Na pieczęci używana jest nazwa: "Publiczne Gimnazjum nr 40 w Łodzi".

        Na stemplu: „Gimnazjum nr 40 im. Wandy Rutkiewicz;

        93-130 Łódź, ul. Kaliska 25/27;

        tel. (0-42) 681-78-02 (zapis w formie stempla).

§ 3. Organem prowadzącym Gimnazjum jest Miasto Łódź.

§ 4. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty w Łodzi.

§ 5. Cykl kształcenia w Gimnazjum trwa 3 lata.


II. INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM

§ 6. Organizację kształcenia ustala się corocznie i zależna jest ona od warunków, jakimi w danym roku dysponuje szkoła:

        1. Zajęcia dydaktyczne mogą odbywać się na dwie zmiany w zależności od sytuacji bazowej szkoły.

        2. W szkole mogą być prowadzone klasy specjalistyczne) sportowe,   autorskie,  przysposabiające do pracy) i inne formy pracy z dziećmi zgodnie z aktualnymi przepisami. Powołanie takich klas i dodatkowych form pracy musi mieć uzasadnienie społeczne i ekonomiczne.

        3. Na terenie Gimnazjum mogą być prowadzone zajęcia płatne dla uczniów organizowane przez osoby prywatne, fundacje, stowarzyszenia i podmioty gospodarcze,

        4. Gimnazjum może wprowadzać innowacje pedagogiczne i eksperymenty. Forma wprowadzania innowacji powinna być zgodna z aktualnymi przepisami prawa obowiązującego w tym zakresie,

        5. W ramach pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami w szkole mogą być prowadzone różne formy działalności komercyjnej np.: prowadzenie sklepiku, wydawanie gazetki szkolnej, prowadzenie zajęć praktycznych nauczających zasad ekonomii i prowadzenie innych usług tym podobnych,

        6. wszystkie wyżej wymienione dodatkowe formy pracy będą organizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 7. Gimnazjum jest jednostką budżetową.

§ 8. Gimnazjum może gromadzić środki specjalne, prowadząc działalność gospodarczą.

§ 9. Działalność szkoły mogą wspierać rodzice i sponsorzy.

III. CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

§ 10. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności:

        1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Gimnazjum poprzez:

                a. atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,

                b. nauczanie języków obcych,

                c. prowadzenie nauczania dającego możliwość osiągnięcia przez ucznia wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego procesu kształcenia,

                d. stwarzanie warunków sprzyjających pełnej integracji uczniów niepełnosprawnych i sprawnych,

        2. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:

                a. poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,

                b. rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych;

        3. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia, poprzez:

                a. odpowiednią bazę dla uczniów,

                b. systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,

                c. realizowanie programu wychowawczego;

4. sprawuje opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb i możliwości Gimnazjum, poprzez: zorganizowanie  pozalekcyjnych zajęć dodatkowych dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, umożliwienie spożywania posiłków - wspieranie finansowe uczniów o szczególnych potrzebach w miarę posiadanych środków, prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w systemie klasowo-lekcyjnym, uwzględnienie potrzeb uczniów niedostosowanych społecznie i z ograniczoną sprawnością lokomotoryczną,

5. zajęcia, o których mowa powyżej, prowadzone są w szkolnych zespołach klasowych przy współudziale między innymi: wychowawców, nauczycieli, pedagoga,

6. gimnazjum realizuje określone zadania dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze zgodnie z przepisami obowiązującymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:

a. zapewnia uczniom bezpieczeństwo na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych, w czasie przerw międzylekcyjnych i przy zbiorowych wyjściach poza obręb Gimnazjum,

b. nakłada na nauczyciela obowiązek pełnienia dyżurów, zatwierdzonych przez Radę Pedagogiczną w harmonogramie,

c. nakłada na nauczyciela obowiązek zgłaszania Dyrektorowi Gimnazjum o wszelkich zagrożeniach zdrowia i życia ucznia,

d. sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami rozpoczynającymi naukę w Gimnazjum i uczniami niepełnosprawnymi.

7. Gimnazjum dąży do wypracowania uniwersalnych celów i zadań, które służą wszystkim uczniom oraz zabezpieczają trwałość i stabilność kierunków pracy szkoły:

a. gimnazjum może wprowadzać cele i zadania wyróżniające je spośród innych szkół, dyktowane uwarunkowaniami szkoły w środowisku, opracowane przez nauczycieli, uczniów i rodziców,

b. cele i zadania szkoły mogą ulegać modyfikacji pod wpływem zmian zewnętrznych zachodzących w środowisku oraz sytuacji wewnętrznej szkoły,

c. w celu realizacji wszystkich zadań, gimnazjum może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.

d. Realizacja zadań w Gimnazjum odbywa się z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.

e. Gimnazjum realizuje swoje zadania w ten sposób, że umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

§ 11.1. Gimnazjum realizuje proces dydaktyczny w ten sposób, że zapewnia równe szanse edukacyjne i wysoki poziom kształcenia każdemu uczniowi oraz wspomaga jego wszechstronny rozwój jako osoby, wprowadzając go w życie społeczne.

2. Gimnazjum umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i dalszego kształcenia, a w szczególności:

                a. wprowadza atrakcyjne i nowatorskie formy nauczania,

                b. udziela wszystkim uczniom pomocy w uzyskiwaniu możliwie najwyższych osiągnięć, zapewniając im równe szanse do pełnej realizacji ich możliwości,

                c. rozpoznaje, rozbudza i rozwija indywidualne uzdolnienia oraz umiejętności,

                d. rozbudza miłość do nauki, pojmowanej jako proces trwający przez całe życie,

                e. wprowadza w świat kultury i sztuki.

3. Aby umożliwić szeroki rozwój zainteresowań uczniów i ich szczególnych zdolności, Gimnazjum organizuje:

a. koła przedmiotowe rozwijające zainteresowania i umiejętności a także ogólną  sprawność fizyczną uczniów,

b. indywidualne programy nauczania zatwierdzone przez MEN,

c. formy współdziałania ze środowiskiem lokalnym w realizacji celów społecznie użytecznych

d. Współpracuje z placówkami kulturalno-oświatowymi i innymi użyteczności publicznej, pogłębiając wiedzę, umiejętności i wrażliwość na problemy innych ludzi, wykorzystuje możliwości środowiska lokalnego w tym zakresie, bierze udział w pozaszkolnych konkursach przedmiotowych i olimpiadach sportowych oraz  organizuje konkursy tematyczne i sportowe,

e. zajęcia i konsultacje z doradztwa zawodowego,

f. projekt edukacyjny realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela.

g. przy określaniu szczegółowych warunków realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej.

h. po publicznej prezentacji rezultatów projektu edukacyjnego następuje podsumowanie pracy uczniów nad tym projektem, jako refleksja nad całością działań projektowych;

4. Gimnazjum wypracowuje własny zasób środków wspomagających ucznia i umożliwiających absolwentowi dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia oraz zorientowanie go w predyspozycjach zawodowych, w szczególności: rozwija zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych, wprowadza  poradnictwo psychologiczno–pedagogiczne.

5. W celu wypracowania efektywnych oddziaływań dydaktycznych w szkole będzie prowadzona szeroka diagnoza bieżącego stanu oraz systematyczne monitorowanie skuteczności wprowadzanych rozwiązań.

6. Rada Pedagogiczna Gimnazjum opracowuje szczegółowe zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) - załącznik nr 1 - stanowiący integralną cześć Statutu Szkoły, które mają na celu:

a. określenie poziomu postępów uczniów i ich osiągnięć edukacyjnych

b. pomoc uczniom w planowaniu samodzielnego rozwoju

c. motywowanie ucznia do pracy

d. doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczych

e. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia

7. Zasady systemu oceniania obejmują ocenianie wewnątrzszkolne i zewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia, polegające na rozpoznaniu poziomu oraz postępów w opanowywaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.

8. Klasyfikowanie śródroczne odbywa się raz w roku szkolnym, zgodnie z ustaloną w statucie skalą ocen.

9a. Ocenianie wewnątrzszkolne

1) Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3;

b. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

c. ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

d. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh ust. 3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b;

e. ustalanie rocznych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

f. ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

g. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.

2) Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o oświacie.

3) Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:

a. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

b. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

c. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.

4) Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

5) Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania (zwanym dalej: WSO) i Przedmiotowym Systemie Oceniania (zwanym dalej: PSO) stanowiących integralną część Statutu Szkoły, wskazując na mocne i słabe strony ucznia oraz możliwości poprawy oceny.

6) Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom.

7) Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu bezzwłocznie uczniowi lub jego rodzicom w obecności nauczyciela.

8) Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, przynajmniej na 30 dni przed datą rady klasyfikacyjnej. Informację przekazuje się w formie karty zawierającej oceny cząstkowe i przewidywane oceny roczne.

9) Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia przynajmniej na dzień przed datą rady zatwierdzającej wyniki klasyfikacji śródrocznej lub rocznej.

10) Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć prowadzonych w ramach przysposobienia do praktycznej nauki zawodu ustalają nauczyciele praktycznej nauki zawodu lub osoby prowadzące praktyczną naukę zawodu.

11) Oceny ustalone zgodnie z punktami 9-10 są ostateczne, z zastrzeżeniami:

a. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.

b. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

c. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

d. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n ust. 7 ustawy o oświacie.

e. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.

f. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.

12) a. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.

b. Zastrzeżenia, o których mowa w podpunkcie a, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

c. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna  z zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

-w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

d. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

e. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej wystawionej na skutek niedostosowania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego sprawdzającego.

f. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.

g. Przepisy podpunktu a-f stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 4, jest ostateczna.

h. Oceny bieżące oraz śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi, które uwzględniają mocne i słabe strony ucznia oraz wskazują na istotnie kierunki rozwoju psychoedukacyjnego.

13) a. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, a także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w art.71b ust.3b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej ,,ustawą” oraz ustaleń zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia, opracowanych przez klasowe zespoły wspomagające, dostosować wymagania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie określonym wymaganiom, zawartym w wewnątrzszkolnym  systemie oceniania oraz przedmiotowych systemach oceniania

b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych, o który do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanych przez klasowe zespoły terapeutyczne.

c. W przypadku ucznia nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w  podpunkcie a, b dostosowanie wymagań edukacyjnych może nastąpić w trakcie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – na podstawie ustaleń zawartych w planie działań wspierających, na wniosek rodzica ( prawnego opiekuna) ,członków rady pedagogicznej, specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu opieki psychologiczno-pedagogicznej.

14) a. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

b. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

c. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

d. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

15) a. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem
Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.

b. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

c. Tryb uzyskiwania opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej określa§ 7. ust. 2a. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

d. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

16) a. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

b. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt 1, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.

c. W przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, ocenę tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.

d.Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą w domu, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

17) a. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.

b. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

c. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.

18) Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. W wyjątkowych sytuacjach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

19) Szczegółowe zasady przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych określa Wewnątrzszkolny System Oceniania

9b.1) Ocenianie zewnątrzszkolne prowadzi okręgowa komisja egzaminacyjna, która dla uczniów klas trzecich Gimnazjum przeprowadza egzamin gimnazjalny z:

a. umiejętności i wiadomości z części humanistycznej w zakresie  j. polskiego oraz oddzielnie historii i wiedzy o społeczeństwie,

b. umiejętności i wiadomości z części matematyczno-przyrodniczej, w zakresie matematyki i  oddzielnie przedmiotów przyrodniczych; biologii, chemii, fizyki, geografii,

c. umiejętności i wiadomości z zakresu języka obcego, określonego jako wybrany dla danego ucznia, przy czym, jeśli jest to język kontynuowany ze szkoły podstawowej, to uczeń rozwiązuje część podstawową i rozszerzoną, jeśli nie jest kontynuowany może rozwiązywać zadania tylko w zakresie części podstawowej,

d. uczeń, który posiada orzeczenie lub opinię stwierdzające o konieczności wydłużenia czasu przeznaczonego na pisanie sprawdzianów, wystawione przez uprawnioną placówkę psychologiczno-pedagogiczną ma prawo do pisania części egzaminu w wydłużonym czasie pod warunkiem: wystawienia opinii stwierdzającej ten fakt najpóźniej do 30 września roku szkolnego w którym odbywa się egzamin, złożenia opinii  do szkoły w terminie najpóźniej do 15 października roku szkolnego w którym odbywa się egzamin a wystawiony dokument posiada ważność w dniu egzaminu.

2) Ocena z zachowania nie ma wpływu na:

a. oceny z zajęć edukacyjnych,

b. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z wyjątkiem sytuacji, kiedy uczeń drugi raz  z rzędu w naszej szkole otrzymuje ocenę naganną z zachowania. W takiej sytuacji o jego promocji  lub ukończeniu szkoły decyduje Rada Pedagogiczna,

c. w pozostałych sytuacjach ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

3) Egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i obowiązkowy.  Centralna Komisja Egzaminacyjna opracowuje informator zawierający szczegółowy opis wymagań, kryteriów oceniania, form przeprowadzania egzaminu.

4) Termin egzaminu gimnazjalnego ustala Centralna Komisja Egzaminacyjna

5) Wynik egzaminu gimnazjalnego nie ma wpływu na ukończenie szkoły.

9c. Projekt edukacyjny

a. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści;

b. projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania; wybranie tematu, określenie celów i zaplanowanie etapów realizacji, wykonanie  zaplanowanych działań, publiczne przedstawienie  rezultatów realizowanego projektu;

c. szczegółowe warunki  realizacji projektu określa  dyrektor gimnazjum po zaczerpnięciu opinii Rady Prdagogicznej;

d. kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział w realizacji projektu;

e. wychowawca klasy na początku roku szkolnego w którym  uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje młodzież i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach  jego realizacji;

f. informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz jego temat wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum;

g. w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić go z realizacji przedsięwzięcia;

h. w przypadkach  o których mowa na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony lub zwolniona”.                                                                     

§ 12.1. Gimnazjum kształtuje środowisko wychowawcze stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez realizowanie własnego programu wychowawczego w oparciu o uniwersalny system wartości, tradycje narodu polskiego, ogólnoludzkie normy moralne, Powszechną Deklarację Praw Człowieka i Konwencję Praw Dziecka.

        2. Program wychowawczy Gimnazjum uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

        3. Na podstawie programu wychowawczego szkoły wychowawca klasy tworzy plan klasowy i realizuje zadania wychowawcze, a szczególności:

a. uczy tolerancji i troski o innych, dobrych zwyczajów oraz pielęgnowania poczucia własnej godności,

b. rozwija umiejętności społeczne, umożliwiając zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu w grupie rówieśniczej,

c. dostarcza różnorodnych doświadczeń i rozwija szeroką gamę umiejętności przygotowujących ucznia do wymagań stawianych przez nowoczesne i stale zmieniające się społeczeństwo,

d. zachęca do partnerstwa między uczniami, rodzicami, nauczycielami i środowiskiem lokalnym,

e. systematycznie diagnozuje i monitoruje zachowania uczniów.

4. Gimnazjum dąży do stwarzania warunków służących rozwojowi organizacji młodzieżowych, jako sojuszników szkoły w realizacji określonych w statucie celów oraz współtworzących właściwą atmosferę wychowawczą.

5. Tryb i sposób tworzenia organizacji, stowarzyszeń, będzie zgodny z obowiązującymi przepisami.

6. Gimnazjum, w porozumieniu z organem prowadzącym, opracowuje własny program przeciwdziałania negatywnym zjawiskom powstającym w środowisku szkolnym.

7. Organ prowadzący Gimnazjum wspomaga jego działania w przezwyciężaniu wielu trudnych problemów, a w zakresie likwidacji szczególnych zagrożeń, poprzez kierowanie do niego dodatkowych sił .

§ 13.1. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami uwzględniając potrzeby uczniów i oczekiwania środowiska, a w szczególności poprzez: organizację zajęć świetlicowych, umożliwienie spożywania posiłków, system zapomóg i stypendiów, organizację wypoczynku feryjnego, złamanie barier architektonicznych, prowadzenie zajęć wyrównawczo-kompensacyjnych i socjoterapeutycznych, prowadzenie zajęć gimnastyki korekcyjnej.

        2. Zadania opiekuńcze wobec ucznia mogą być organizowane poprzez szkołę lub inne organizacje, którym szkoła umożliwi sprawowanie opieki.

        3. Ogólne zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych określa dyrektor szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami.

        4. Gimnazjum zawiera corocznie stosowne ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz od odpowiedzialności cywilnej.

        5. Uczeń ma prawo do opieki nauczyciela podczas przerw międzylekcyjnych, realizowanej w formie nauczycielskich dyżurów - sposób organizacji i przebieg dyżurów reguluje Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum.

        6. W celu wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami, Gimnazjum powołuje pedagoga oraz określa jego szczegółowy zakres obowiązków.

        7. Głównym zadaniem Gimnazjum w tym zakresie jest wczesne i dyskretne rozpoznanie potrzeb uczniów z zaburzeniami oraz udzielenie indywidualnej pomocy w odpowiednim momencie.

        8. Dla zabezpieczenia potrzeb uczniów niepełnosprawnych można tworzyć oddziały integracyjne lub grupy międzyklasowe do realizacji niektórych zajęć.

        9. Gimnazjum utrzymuje więź z uczniami niepełnosprawnymi ze swego obwodu realizującymi obowiązek szkolny poza placówką. Formy więzi będą określane dla każdego przypadku indywidualnie.

        10. Organizacja pomocy i opieki uzależniona jest od możliwości szkoły i jej warunków.

        11. Gimnazjum prowadzi zajęcia dla klas z przysposobieniem zawodowym we współpracy z Ochotniczym Hufcem Pracy i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

§ 14.1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, profilaktyki i kształcenia dzieci uwzględniając Europejską Kartę Praw i Obowiązków Rodziców, a w szczególności:

a. znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w szkole i klasie,

b. możliwość udziału we współtworzeniu planów pracy szkoły,

c. znajomość przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,

d. uzyskiwanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,

e. uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,

f. zapoznanie z przepisami prawnymi dotyczącymi uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),

g. uzyskanie informacji na temat egzaminu gimnazjalnego przeprowadzanego przez okręgową komisję,

h. zapoznanie z informatorem komisji okręgowej zawierającym szczegółowy opis wymagań, kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego oraz przykładów zadań,

i. informacje na temat wyników egzaminu gimnazjalnego.

2. Informacje dotyczące wyników indywidualnych uczniów nie mogą być podane do publicznej wiadomości wszystkich rodziców.

3. Na początku roku szkolnego wychowawcy klas przekazują rodzicom informację na temat terminów zebrań z rodzicami uczniów i okresowych wywiadówek ujętych w rocznym planie pracy szkoły.

4. Gimnazjum określa terminy konsultacji poszczególnych nauczycieli i wychowawców dla uczniów i rodziców pozostające w zgodzie z ramowym harmonogramem pracy szkoły.

5. Spotkania z rodzicami organizowane są w celu wymiany informacji i dyskusji na tematy wychowawcze oraz organizacyjne związane z życiem klasy.

6. Do występowania wobec szkoły w imieniu rodziców uczniów danej klasy uprawniona jest rada klasowa rodziców, a w imieniu ogółu uczniów - Rada Rodziców.

7. Szkoła opracowuje porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim Szkolny Program Profilaktyki.

IV. ORGANY GIMNAZJUM

§ 15.1. Organami Gimnazjum są:

                • Dyrektor,

                • Rada Pedagogiczna,

                • Rada Rodziców,

                • Samorząd Uczniowski.

        2. Na łączny wniosek dwóch w/w podmiotów dyrektor szkoły może zorganizować powstanie Rady Gimnazjum.

        3. Kompetencje wyżej wymienionych organów oraz szczegółowe zasady ich współdziałania określają ustawy,  rozporządzenia wykonawcze do ustaw oraz regulaminy wewnętrzne.

§ 16. Dyrektor wykonuje zadania administracji publicznej poprzez wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie ustawy i przepisów wykonawczych w szczególności:

1. Powierza stanowisko wicedyrektora, i odwołuje z niego, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

2. Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Przyznaje nagrody, wymierza kary porządkowe pracownikom Gimnazjum.

4. Wydaje polecenia służbowe wszystkim pracownikom.

5. Dokonuje oceny pracy nauczycieli.

6. Decyduje o przyjęciu uczniów do Gimnazjum.

7. Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje stosowne decyzje w zakresie:

1) zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzanie egzaminu klasyfikacyjnego,

2) odroczenia obowiązku szkolnego,

3) zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na czas określony zgodnie z właściwymi przepisami,

4) zwalnia ucznia z zajęć komputerowych informatyki lub technologii informacyjnej i wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii,

5) jeżeli okres zwolnienia ucznia z wymienionych w punkcie 7a zajęć uniemożliwia ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony lub zwolniona”,

6) dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z nauki drugiego języka obcego z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z niepełnosprawnościami sprzężonymi z autyzmem,

7) w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania , zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

8. Przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów.

9. Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami.

10. Wydaje zarządzenia porządkowe regulujące na bieżąco sprawy odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.

11. Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.

12. Realizuje pozostałe zadania wynikające z przepisów oraz wydaje stosowne decyzje.

13. Reprezentuje Gimnazjum na zewnątrz.

14.  Do kompetencji dyrektora należy doskonalenie jakościowego rozwoju szkoły z ukierunkowaniem na wszechstronny rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela oraz kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Gimnazjum:

a. dyrektor Gimnazjum jako kierownik jednostki oświatowej samorządu gminnego:

(1) opracowuje arkusz organizacyjny,

(2) zatwierdza programy nauczania,

(3) planuje szkolny program nauczania, organizuje pracę szkoły i kieruje jej działalnością,

(4) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

(5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i jest odpowiedzialny za prawidłowe ich wykorzystanie - dba o powierzone mienie,

(6) zapewnia bieżącą informację o aktualnych problemach oświatowych i obowiązujących przepisach,

b. dyrektor jako sprawujący nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców:

(1) opracowuje wewnątrzszkolny plan sprawowania nadzoru pedagogicznego,

(2) diagnozuje i ocenia efekty pracy nauczycieli, przeprowadzając mierzenie jakości pracy zgodnie z rocznym planem pracy szkoły,

(3) stwarza warunki do realizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli

(4) projektuje programy jakościowego rozwoju pracy Gimnazjum, uwzględniając wyniki mierzenia jakości pracy szkoły,

(5) inspiruje i wspomaga nauczycieli w wykonywaniu zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Gimnazjum,

(6) tworzy warunki do wprowadzania innowacji i nowatorstwa pedagogicznego,

c. dyrektor jako Przewodniczący Rady Pedagogicznej:

(1) realizuje jej uchwały i sprawuje nadzór nad Radą Pedagogiczną w zakresie przestrzegania przez nią prawa,

(2) prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej,

(3) przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku ogólne wnioski sprawowanego nadzoru,

(4) stwarza warunki do prawidłowej i terminowej realizacji wniosków.

15. Dyrektor Gimnazjum w wykonywaniu zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim. Zasięga opinii samorządu szkolnego przed podjęciem decyzji administracyjnej o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły.

16. Tworzy Radę Gimnazjum.

17. Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami Gimnazjum.

§ 16a. Dyrektor szkoły w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny  lub w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń wynikających z kontroli jest zobowiązany powiadomić :

•organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń

•organ prowadzący szkołę o otrzymanych zaleceniach oraz sposobie ich realizacji

§ 17.1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Gimnazjum i działa zgodnie z opracowanym przez siebie regulaminem. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Gimnazjum.

2. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane: przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy organu prowadzącego szkołę, na wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

3. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

a. zatwierdzenie planów pracy szkoły, zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, ustalanie organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli, podejmowanie uchwał w sprawach przeniesienia uczniów,

b. podejmowanie uchwał o skreśleniu ucznia pełnoletniego  z listy uczniów Gimnazjum nr 40 w przypadku określonym w § 41. Ust. 1 pkt 1,

c. opiniowanie organizacji pracy szkoły w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

d. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły,

e. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

f. opiniowanie propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

g. występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego Gimnazjum o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora i delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

h. przygotowanie projektu statutu Gimnazjum, jego zmian i przedstawianie do zaopiniowania Radzie Gimnazjum,

i. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,

j. ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,  w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki (art.41 ust.1 pkt 6 ustawy).

4. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.

5. Uchwały Rady formułowane są w postaci aktu prawnego, a fakt ich podjęcia oraz potwierdzenie spełnienia wymogów dla ich ważności odnotowywane w protokole z posiedzenia Rady.

6. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.

7. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 18.1. W Gimnazjum może być utworzona Rada Rodziców i Rada Gimnazjum, które są organami społecznymi.

2. Rada Gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu i opiniowaniu wszystkich spraw wewnętrznych szkoły, a także w ramach swoich kompetencji:

a. współtworzy statut Gimnazjum,

b. występuje do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołami z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,

c. opiniuje plan pracy Gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów,

d. uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego,

e. ocenia z własnej inicjatywy sytuację panującą w szkole i występuje z wnioskami do organu prowadzącego szkołę w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych.

3. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

a. występowanie do dyrektora Gimnazjum, Rady Pedagogicznej i Rady Gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw oświaty. Wnioski Rady Rodziców nie mają charakteru wiążącego,

b. udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,

c. działanie na rzecz stałej poprawy bazy,

d. współuczestniczenie w opracowywaniu programu wychowawczego Gimnazjum,

e. delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora Gimnazjum,

f. przekazywanie organowi prowadzącemu lub sprawującemu nadzór pedagogiczny opinię na temat pracy Gimnazjum.

4. W celu wspierania działalności statutowej Gimnazjum Rada Rodziców i Rada Gimnazjum mogą gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

5. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Gimnazjum i Rady Rodziców określają ich regulaminy:

                a. regulamin opracowują rady dla własnych organów, zatwierdzane są one przez zebrania ogólne;

                b. regulaminy ustalają między innymi: kadencję i tryb powoływania Rady Gimnazjum i Rady Rodziców, organy rad, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji, tryb podejmowania uchwał, zasady wydatkowania funduszy.

6. W przypadku, gdy Rada Gimnazjum nie zostanie powołana jej funkcję realizuje Rada Pedagogiczna.

§ 19.1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

2. Samorząd Uczniowski posiada własny regulamin pracy, który jest uchwalony przez ogół uczniów.

3. Dyrektor Gimnazjum może zasięgnąć opinii Samorządu Uczniowskiego przed ostatecznym ustaleniem oceny pracy nauczyciela.

4. Samorząd może przedstawić Radzie Gimnazjum, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły a w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów:

a. prawa do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

b. prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

c. prawa do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

d. prawa redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

e. w porozumieniu z dyrektorem Gimnazjum prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,

f. prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

g. prawo wydawania opinii w sprawie skreślenia ucznia pełnoletniego z listy uczniów.

§ 20.1. Na wniosek Samorządu Uczniowskiego lub Rady Rodziców dyrektor szkoły może powołać stanowisko rzecznika praw ucznia z uwzględnieniem opinii Rady Pedagogicznej.

        2. Zakres zadań rzecznika praw ucznia określa uchwała Rady Samorządu Uczniowskiego, zaopiniowana przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i zatwierdzona przez Dyrektora.

§ 21.1. Dyrektor Gimnazjum zapewnia wszystkim organom możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji i uprawnień określonych w statucie.

2. Dyrektor Gimnazjum ustala zasady rozwiązywania konfliktów pomiędzy organami szkoły.

3. Sposób rozwiązywania spraw spornych jest następujący:

a. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym wykonuje uchwały o ile są zgodne z prawem oświatowym.

b. Wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący.

c. Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady, jeżeli w regulaminie pominięto sposób ich rozwiązywania.

d. Reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet.

e. Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami Gimnazjum tj. Radą Szkoły i Radą Rodziców.

f. Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.

g. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem, nauczycielem i uczniem.

h. Dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie gimnazjum.

i. W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.

j. Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.

k. W związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy gimnazjum i nie służy rozwojowi jego wychowanków.

l. Jeżeli uchwała Rady Gimnazjum i Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia z nią sposób postępowania.

4. W przypadku braku możliwości rozwiązania konfliktu przez dyrektora, powołuje on do rozstrzygnięcia konkretnej sprawy spornej komisję statutową składającą się w równej liczbie z przedstawicieli organów zaangażowanych w spór lub konflikt.

5. Decyzja komisji statutowej jest ostateczna.

V. ORGANIZACJA GIMNAZJUM

§ 22.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach - do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacji Gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Gimnazjum, dyrektor szkoły, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.

3. Terminy rozpoczynania i ukończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.

§ 23.1. Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania w gimnazjum i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.

2. Na zajęciach wymagających specjalnych warunków i bezpieczeństwa dokonuje się podziału na grupy. Oddział można dzielić, zgodnie z obowiązującymi przepisami, na zajęciach wychowania fizycznego, języków obcych i informatyki oraz zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.

3. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 24.1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym:

a. godzina lekcyjna trwa 45 minut,

b. w zależności od potrzeb Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Gimnazjum może podjąć uchwałę o innym czasie trwania godziny lekcyjnej (od 30 do 60 minut), zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

§ 25.1. W Gimnazjum mogą być prowadzone klasy autorskie oraz klasy uczące się programami autorskimi z poszczególnych przedmiotów.

2. W Gimnazjum mogą być tworzone oddziały specjalne i integracyjne zgodnie z odrębnymi przepisami, uwzględniające specyficzne warunki szkoły.

3.1) W gimnazjum zespół uczniów pod opieką nauczyciela realizuje projekt edukacyjny, który obejmuje:

a. wybór tematu projektu edukacyjnego;

b. określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;

c. wykonanie zaplanowanych działań;

d. publiczną prezentację przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego;

e. podsumowanie pracy uczniów nad projektem edukacyjnym.

2) Zakres projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

3) Dyrektor gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, ustala:

a. zadania nauczyciela, o którym mowa w pkt. 1;
b. czas realizacji projektu edukacyjnego;
c. termin oraz sposób prezentacji przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego;
d. sposób podsumowania pracy uczniów nad projektem edukacyjnym;
e. inne elementy istotne dla prawidłowej realizacji projektu edukacyjnego.

4) Wychowawca oddziału na początku roku szkolnego, w którym uczniowie rozpoczną realizację projektu edukacyjnego, informuje uczniów i ich rodziców o warunkach realizacji projektu, o których mowa w pkt. 3.

5) Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

6) W przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego, o którym mowa w art. 44p ust. 2 ustawy, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

7) Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego uwzględnia się w kryteriach oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawartych w ocenianiu wewnątrzszkolnym.

§ 26.1. Dyrektor Gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala ilość i zasady prowadzenia zajęć dodatkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie drugiego języka obcego, elementów informatyki, kół zainteresowań.

        2. Zajęcia dodatkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych.

§ 26a.1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są; obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:                                                                                          

1) zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego,

2) zajęcia z zakresu przysposobienia do praktycznej nauki zawodu.                                                               

2. Dodatkowe zajęcia edukacyjne do których zalicza się:                                                                                                                                         

1) możliwe zajęcia z języka  obcego nowożytnego  innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych

2) zajęcia dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania za zgodą organu prowadzącego i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców

3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych

4) zajęcia w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych

5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.

3. Formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są także zajęcia edukacyjne:

1) religia, etyka                                                                                                                                                                 2) nauka języka, historii i kultury mniejszości narodowej                                                                                  3) wychowanie do życia w rodzinie

4. Dyrektor może zlecić nauczycielom realizację zajęć finansowanych z udziałem funduszy i środków europejskich w ramach nawiązanego stosunku pracy

5. W przypadku braku chętnych nauczycieli do realizacji tych zajęć w szkole- istnieje możliwość zatrudnienia do ich realizacji nauczycieli spoza szkoły na zasadach określonych w  Kodeksie Pracy.

§ 27.1. Oddziały z przygotowaniem do praktycznej nauki zawodu mogą być tworzone dla uczniów, którzy po ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie.

2. Po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia dyrektor Gimnazjum, na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału z przygotowaniem do praktycznej nauki zawodu, uwzględniając opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, oraz inną dokumentację konieczną do przyjęcia ucznia.

3. W oddziałach z przygotowaniem do praktycznej nauki zawodu kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.

4. Przygotowanie do praktycznej nauki zawodu jest organizowane poza Gimnazjum na podstawie porozumienia zawartego przez dyrektora szkoły z Ochotniczymi Hufcami Pracy.

§ 28.1.Na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców lub prawnych opiekunów bądź dojazdu do Gimnazjum szkoła  organizuje opiekę w świetlicy.

2. W świetlicy są prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych lub fakultatywnych - liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

3. Czas pracy świetlicy dopasowuje się do potrzeb uczniów i możliwości finansowych szkoły.

4. Organizacja pracy świetlicy uzależniona jest od obowiązujących w tym zakresie przepisów i normowana jest corocznie przez dyrektora szkoły.

§ 29.1. Gimnazjum prowadzi stołówkę szkolną, umożliwiając uczniom spożycie jednego ciepłego posiłku.

2. Dyrektor szkoły w porozumieniu z innymi organami szkoły doprowadza do częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności za korzystanie z posiłków znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub wymagających szczególnej opieki w zakresie żywienia.

3. Ze stołówki szkolnej za odpłatnością mogą korzystać pracownicy szkoły.

VI. BIBLIOTEKA GIMNAZJUM

§ 30.1. Biblioteka gimnazjum jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Gimnazjum, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

        2. Szczegółowe zadania i organizację biblioteki oraz zadania bibliotekarza opracowane zgodnie z odrębnymi przepisami, określa dyrektor Gimnazjum w regulaminie biblioteki.

VII. BAZA GIMNAZJUM

§ 31. Do realizacji celów statutowych Gimnazjum posiada następującą bazę:

                1. sale dydaktyczne,

                2. sale komputerowe,

                3. salę gimnastyczną,

                4. boisko sportowe,

                5. pomieszczenia biblioteczne i świetlicowe,

                6. archiwum,

                7. sekretariat,

                8. gabinet pielęgniarki szkolnej,

                9. gabinet terapii pedagogicznej,

                10. szatnie,

                11. inne pomieszczenia.


VIII. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

§ 32.1. W Gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługowych.

        2. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

§ 33.1. W Gimnazjum tworzy się stanowisko jednego wicedyrektora na 12 oddziałów.

        2. Dyrektor Gimnazjum może w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć inne stanowiska kierownicze za zgodą organu prowadzącego szkołę, w szczególności:

                a. stanowisko lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia pracy i nauczycieli,

                b. stanowisko kierownika żywienia i opieki pozalekcyjnej młodzieży dojeżdżającej.

                c. Dyrektor sporządza szczegółowy zakres czynności dla każdego stanowiska kierowniczego.

                d. Nadzór pedagogiczny sprawują wicedyrektorzy zgodnie z corocznie opracowanym planem nadzoru.

§ 34. Do zadań nauczycieli w szczególności należy:

        1. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą, opiekuńczą, są odpowiedzialni za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.

        2. Organizują zajęcia zgodnie z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa i higieny: zwracają uwagę na stan sprzętu i środków dydaktycznych, oświetlenia, warunki higieniczno-sanitarne w miejscu prowadzenia zajęć, temperaturę i warunki atmosferyczne.

        3. Udzielają pierwszej pomocy uczniom poszkodowanym, a w razie potrzeby wzywają pomoc medyczną.

        4. Zgłaszają dyrektorowi szkoły dostrzeżone zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa uczniów oraz zaistniałe podczas zajęć wypadki.

        5. Proces dydaktyczny organizują zgodnie z zasadami nauczania. Przy doborze form i metod pracy uwzględniają ich skuteczność, posiadane przez szkołę środki dydaktyczne, możliwości psychofizyczne uczniów i własne predyspozycje.

        6. Troszczą się o wyposażenie w niezbędny sprzęt i środki dydaktyczne, o utrzymanie ich w należytym stanie oraz organizują naprawy i konserwacje angażując do tych prac uczniów i rodziców, zgłaszają dyrektorowi szkoły uszkodzenia niemożliwe do usunięcia we własnym zakresie.

        7. Rozpoznają poziom rozwoju psychofizycznego uczniów, zdolności, zainteresowania oraz wspierają ich dalszy rozwój.

        8. Bezstronnie i obiektywnie oceniają uczniów oraz sprawiedliwie ich traktują.

        9. Udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, wnioskują o kierowanie ich na badania specjalistyczne, na prowadzone w szkole zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz organizują pomoc indywidualną stosownie do potrzeb i możliwości.

        10. Systematycznie doskonalą własne umiejętności dydaktyczne i podnoszą poziom wiedzy merytorycznej.

        11. Prowadzą określoną odrębnymi przepisami dokumentację szkolną.

        12. Realizując program dydaktyczno-wychowawczy i opiekuńczy nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:

                a. jakość pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej oraz jej efekty,

                b. stan urządzeń, sprzętu i środków dydaktycznych mu przydzielonych.

       13. Nauczyciel odpowiada służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za: tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru i bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć szkolnych, pozaszkolnych i dyżurów mu przydzielonych, zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły wynikające z braku nadzoru i zabezpieczenia.


§ 35. Nauczyciel ma prawo do:

        1. wyboru programu nauczania z dopuszczonych przez ministerstwo,

        2. samodzielnego programu dla swoich uczniów, w tym programów autorskich,

        3. modyfikowania i wykorzystania w dowolny sposób programów dopuszczonych przez ministerstwo do użytku szkolnego i zamieszczonych w odpowiednim wykazie,

        4. współdecydowania o ocenie zachowania uczniów,

        5. wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.

§ 36.1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.

        2. Do realizacji jednorazowych zadań i rozwiązywania bieżących problemów można powoływać czasowe zespoły problemowo-zadaniowe.

        3. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły, przewodniczący zespołu zwany także liderem zespołu.

        4. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

                a. opracowanie kryteriów oceniania uczniów,

                b. opracowanie sposobu szkolnego badania osiągnięć uczniów i przeprowadzania ich,

                c. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wypracowania koncepcji i sposobów wdrażania rozwiązań reprezentowanych przedmiotów oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

                d. współdziałanie w organizowaniu pracowni, laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

                e. wyrażanie swojej opinii na temat zachowania uczniów.

        5. Nauczyciele poszczególnych oddziałów jednego rocznika (ciągu) mogą tworzyć zespoły do realizacji następujących zadań:

                a. analizy zadań wynikających z podstawy programowej i zadań dydaktyczno-wychowawczych opracowanych w szkole,

                b. rozdzielenia pomiędzy nauczycieli i klasy zadań wynikających ze ścieżek edukacyjnych na trzy lata,

                c. ustalenia szkolnego zestawu programów dla oddziału na trzy lata,

                d. ustalenia zestawu podręczników, z których w ciągu trzech lat będą korzystać,

                e. analizy realizacji programów po każdym roku pracy.

§ 37.1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.

        2. W celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział w całym toku nauczania. Odstępstwa od tej zasady mogą wynikać jedynie z przyczyn obiektywnych.

        3. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

                a) przygotowanie programu wychowawczego oddziału na trzy lata z uwzględnieniem możliwości umysłowych uczniów i uwarunkowań społecznych,

                b) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

                c) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

                d) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów a innymi członkami społeczności szkolnej,

                e) reprezentowanie postawy etyczno-moralnej, która będzie wzorem dla jego wychowanków,

                f) przygotowanie wychowanka do rozwiązywania życiowych problemów.


§ 38.1. Wychowawca w celu realizacji zadań stosuje szczegółowe formy i metody pracy odpowiednie do wieku wychowanków, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych.

        2. Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

                a. różne formy życia zespołowego rozwijające i integrujące zespół uczniowski,

                b. ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.

        3. Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).

        4. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:

                a. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,

                b. współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,

                c. włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.

        5. Współpracuje z pedagogiem szkolnym i specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności.

        6. Kontakt wychowawcy z rodzicami ucznia nie powinien być rzadszy niż 3 razy w roku szkolnym.

        7. Wychowawca w swojej pracy ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej pedagoga szkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej, innych placówek, instytucji oświatowych i naukowych. Szczególne formy opieki należy zapewnić początkującym nauczycielom-wychowawcom.

§ 39. Szczegółowy zakres zadań pracowników szkoły nie będących nauczycielami określa dyrektor.

§ 40. Prawa nauczycieli i innych pracowników szkoły określa regulamin pracy placówki oraz Kodeks Pracy i Ustawa - Karta Nauczyciela.

IX. UCZNIOWIE GIMNAZJUM

§ 41.1. Do klasy pierwszej przyjmowani są z urzędu uczniowie posiadający świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, na podstawie zgłoszenia ich rodziców lub opiekunów prawnych uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły.

2. Uczniowie zamieszkali poza obwodem szkoły mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami.

3. W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych, oraz może być brane pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata, o którym mowa w art. 20c ust. 5. Przepisy art. 20c ust. 9 i 10 stosuje się.

4. O przyjęciu ucznia w trakcie roku szkolnego, w tym do klas pierwszych, decyduje dyrektor, z wyjątkiem przypadków osób zamieszkałych w obwodzie szkoły, które są przyjmowane z urzędu.

5. Jeżeli przyjęcie ucznia, o którym mowa w pkt 3, wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy szkoły powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor szkoły może przyjąć ucznia po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

6. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica ucznia lub na wniosek ucznia pełnoletniego i może być prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych.

7. Przepisy § 41 stosuje się także do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy ubiegają się o przyjęcie do szkoły.

8. Ilekroć w § 41 jest mowa o:

1) wielodzietności rodziny - oznacza to rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci;

2) samotnym wychowywaniu dziecka - oznacza to wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem.

9. Uczniowie spoza obwodu szkoły przyjmowani są, w pierwszym etapie rekrutacyjnym, według następujących kryteriów branych pod uwagę łącznie:

1) wielodzietność rodziny kandydata;

2) niepełnosprawność kandydata;

3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;

4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;

5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;

6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;

7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.

10. Kryteria, o których mowa w ust. 9, mają jednakową wartość.

11. W przypadku uczniów ubiegających się o przyjęcie do oddziału przysposabiającego do nauki zawodu obowiązują kryteria rekrutacji określone w § 27.1-4.

12. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu nadal są wolne miejsca, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów.

a.  Kryteria rekrutacji oraz sposób przeliczania punktów:

1) laureat lub finalista przyjmowani są do szkoły według kryteriów określonych w ustępie 17,

  2)  dodatkowe osiągnięcia w szkole podstawowej potwierdzone dyplomami – 5 punktów za każde dodatkowe osiągnięcie,

3) uczeń, którego rodzeństwo kontynuuje edukację w szkole – 10 punktów,

4) uczeń, który jest absolwentem szkoły podstawowej usytuowanej w pobliżu Gimnazjum – 10 punktów

13. Na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego może być brane pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata. Kryterium dochodu określa organ prowadzący w stosunku procentowym do kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Spełnianie tego kryterium jest potwierdzane oświadczeniem rodzica kandydata.

14. Organ prowadzący określa nie więcej niż 6 kryteriów, o których mowa w ust. 11 i 12, oraz przyznaje każdemu kryterium określoną liczbę punktów, przy czym każde kryterium może mieć różną wartość.

15. Pod pojęciem dochodu, o którym mowa w ust. 5, rozumie się dochód, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, z tym że w przypadku przychodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c i art. 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejsza się je o koszty uzyskania przychodu, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.

16. Przy obliczaniu dochodu członka rodziny, o którym mowa w ust. 9, bierze się pod uwagę przeciętny miesięczny dochód z 3 miesięcy wybranych spośród ostatnich 6 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 6.

17. Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim  przyjmowany jest w pierwszej kolejności.

18. Kryteriom, o których mowa w ust. 12, organ prowadzący przyznaje określoną liczbę punktów oraz określa dokumenty niezbędne do ich potwierdzenia, z tym że spełnianie kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata potwierdza się oświadczeniem.

19. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły. Dyrektor wyznacza zarządzeniem przewodniczącego i pozostałych członków komisji rekrutacyjnej.

20. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:

1) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,

2) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych,

3) sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.

21. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata .

22. Listy przyjętych uczniów podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w szkole. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.

23. Dzień podania do publicznej wiadomości listy, o której mowa w ust. 22, jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.

24. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do szkoły.

25. Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem, o którym mowa w ust. 6. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.

26. Rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do dyrektora odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.

27. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, o którym mowa w ust. 26, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.

28. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przeprowadza postępowanie uzupełniające.

29. Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.

30. Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.

31. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

32. Szczegółowy harmonogram prac komisji rekrutacyjnej określany jest corocznie przez organ prowadzący.

33. Do trzyletniego Gimnazjum uczęszczają uczniowie w wieku 13-16 lat, nie dłużej niż do ukończenia 18 roku życia.

1) Uczeń pełnoletni może zostać  skreślony z listy uczniów Gimnazjum nr 40, gdy spełnione są poniższe warunki:

a. wyczerpano określone prawem możliwości wyegzekwowania realizacji obowiązku szkolnego,

b. nie uczęszcza na zajęcia lekcyjne lub poważnie narusza obowiązki ucznia wynikające ze Statutu Gimnazjum nr 40 w Łodzi,

c. poinformowany zostanie w formie pisemnej o wszczęciu procedury skreślania z listy uczniów,

d. Rada Pedagogiczna podejmie uchwałę o skreśleniu ucznia pełnoletniego z listy uczniów Gimnazjum nr 40.

2) Uczeń pragnący kontynuować naukę, informuje o tym dyrektora szkoły w formie podania nie później niż na tydzień przed ukończeniem 18 roku życia. W przypadku braku formalnych przeciwwskazań, uzyskuje zgodę na kontynuowanie nauki w gimnazjum.

34. Warunki i tryb przyjmowania uczniów do klasy programowo wyższej i przechodzenie z jednych typów szkół do innych określają odrębne przepisy.

§ 42. Uczniowie mają prawo:

1. do właściwie zorganizowanego procesu dydaktycznego, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej (za racjonalne gospodarowanie czasem i wysiłkiem intelektualnym ucznia współodpowiedzialność w jednakowym stopniu ciąży na szkole, uczniu i jego rodzicach),

2. do właściwych warunków higienicznych przebywania w szkole,

3.  do opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę poszanowania godności,

4. do korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

5. do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

6. do swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,7. do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

8. do sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny wystawianej zgodnie z przepisami oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce z opracowanym w szkole systemem oceniania uczniów - zał. 1 WSO oraz programem mierzenia jakości pracy szkoły,

9. uczeń i jego rodzic ma prawo wglądu do swej pracy pisemnej z danego przedmiotu nauczania.

10. do pomocy w przypadku trudności w nauce,

11. do korzystania z poradnictwa psychologiczno pedagogicznego i zawodowego,

12. do korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki szkolnej podczas zajęć pozalekcyjnych - sprzęt i urządzenia gimnazjum mogą być także udostępniane uczniom poza zajęciami organizowanymi przez szkołę, szczegółowe rozwiązania w tym zakresie określi zarządzenie dyrektora Gimnazjum.

13. do wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,

14. do tworzenia za zgodą dyrektora stowarzyszeń, fundacji, czy innej organizacji o charakterze apolitycznym, której celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzająca i wzbogacająca formy działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły, po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności danej organizacji oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców lub Rady Szkoły.

15. Na terenie szkoły obowiązuje zakaz działalności partii i organizacji politycznych.

§ 43. Uczniowie mają obowiązek:

1. chronienia życia i zdrowia własnego oraz innych,

2. przeciwdziałania zagrożeniom życia i zdrowia innych,

3. stosowania się do zasad i kultury współżycia,

4. dbania o ład i porządek oraz wspólne dobro szkoły i jej estetyczny wygląd,

5. po dzwonku na lekcję zachowania ciszy na korytarzach,

6. opuszczania klasy podczas przerw,

7. zachowania ciszy na korytarzach w czasie zajęć lekcyjnych,

8. przebywania podczas zajęć lekcyjnych tylko na terenie szkoły,

9. wyłączenia i schowania telefonów komórkowych oraz innych środków dźwięku i obrazu podczas trwania lekcji,

10. przebywania podczas lekcji w określonym miejscu pod opieką nauczyciela; oddalenie się może nastąpić w wyjątkowych przypadkach, a fakt ten odnotowany zostaje w dzienniku na stronie z frekwencją (nr kolejny ucznia, data, lekcja, podpis nauczyciela),

11. punktualnego i systematycznego uczęszczania na lekcje,

12. aktywnego udziału na lekcjach i przestrzegania ustalonych zasad porządkowych,

13. uzupełniania braków wynikających z absencji,

14. starannego prowadzenia zeszytów zgodnie z wymaganiami nauczycieli,

15. starannego i sumiennego odrabiania prac domowych,

16. pozostawienia sali lekcyjnej w nienagannym porządku,

17. dbania o powierzony sprzęt i pomoce naukowe,

18. niezwłocznego zgłaszania nauczycielowi wszystkich uszkodzeń sprzętu, lub pomocy dydaktycznych,

19. przeciwdziałania wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, marnotrawstwa i niszczenia majątku szkolnego,

20. usunięcia dokonanych zniszczeń w wyznaczonym terminie,

21. noszenia skromnego i czystego ubioru,

22. ochrony i zabezpieczenia własności prywatnej przed zniszczeniem lub kradzieżą..

§ 44.1. Statut Gimnazjum określa rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą uczniów.

2. Rodzaje nagród i kar wymienione w statucie mają charakter zamknięty i ich wykaz może być rozszerzony lub zawężony tylko w drodze nowelizacji statutu.

3. Uczniowie nagradzani są za:

                a. postępy w nauce i zachowaniu

                b. celujące i bardzo dobre wyniki w nauce,

                c. wzorowe sprawowanie na zewnątrz szkoły,

                d. wybitne osiągnięcia w nauce, sporcie i reprezentowanie szkoły na zewnątrz,  w szczególności zdobycie tytułu  laureata lub finalisty w wojewódzkim lub ponadwojewódzkim konkursie przedmiotowym) oceną celującą śródroczną bądź roczną pod warunkiem klasyfikowania ucznia,

                e. systematyczną pomoc w nauce słabszym uczniom i inne pozytywne działania i osiągnięcia.

4. Formy nagród:

a. pochwała,

b. świadectwo z wyróżnieniem (zgodnie z Rozp. MEN z dnia 10.VIII.2010 - przy średniej ocen z zajęć co najmniej 4,75 i  bardzo dobrej ocenie za zachowanie),

c. nagroda książkowa,

d. nagroda rzeczowa,

e. sfinansowanie udziału w wycieczce lub imprezie (w ramach posiadanych środków), dyrekcja Gimnazjum, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski mogą zafundować 1-2 dniową wycieczkę na zakończenie lub początek roku szkolnego dla wyróżniających się uczniów.

5. Uczniów mogą nagradzać:

a. wychowawcy i pedagodzy

b. nauczyciele,

c. opiekun Samorządu Uczniowskiego,

d. dyrektor Gimnazjum,

e. Rada Rodziców.

6. Uczniowie są karani za nieprzestrzeganie statutu szkoły w rozdziałach dotyczących ich samych.

7. Rodzaje kar:

a. nagana wychowawcy,

b. nagana dyrektora,

c. nagana dyrektora szkoły z wpisem do akt,

d. przeniesienie do innej klasy,

e. przeniesienie do innego Gimnazjum.

8. W razie podjęcia decyzji o zastosowaniu kary wychowawca jest zobowiązany powiadomić rodziców lub opiekunów ucznia.

9. W przypadku punktów 7c i 7d kary te mogą być zastosowane wobec uczniów, którzy notorycznie łamią przepisy szkoły, mają dużą absencję, są agresywni i niebezpieczni dla innych uczniów, popadli w konflikt z prawem.

10. Uczeń Gimnazjum może być przeniesiony na wniosek dyrektora przez kuratora   oświaty do innej szkoły, w oparciu o stosowną uchwałę Rady Pedagogicznej w przypadku, gdy:

a. umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu innego ucznia,

b. wchodzi w kolizję z prawem,

c. dopuszcza się kradzieży,

d. demoralizuje innych uczniów,

e. rażąco narusza postanowienia statutu Gimnazjum.

11. Uczeń może odwołać się od wykonania kary w ciągu tygodnia od decyzji orzeczenia o karze w formie pisemnej przy poparciu jednego z organów szkoły bądź wychowawcy. Z prośbą o odwołanie kary mogą zwrócić się rodzice przy poparciu wychowawcy.

12. Decyzję o karze oraz jej odwołaniu podejmuje w formie uchwały Rada Pedagogiczna.

13. Kara udzielona uczniowi w ciągu jednego roku szkolnego, ulega automatycznie anulowaniu w następnym roku szkolnym.

 

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 45.1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Gimnazjum używa pieczęci metalowej okrągłej zawierającej w środku wizerunek orła a w otoku napis – Publiczne Gimnazjum nr 40 w Łodzi.

3. Na wniosek jednego z organów Gimnazjum mogą być wprowadzone inne treści.

§ 46. Gimnazjum posiada imię, własny sztandar, oraz ceremoniał szkolny.

§ 47.1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady prowadzenia przez Gimnazjum gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

3. Dyrektor powołuje komisję, która przynajmniej raz w roku, w pierwszym miesiącu nauki, zajmuje się opracowaniem zmian aktualizacyjnych w statucie szkoły, podlegających zatwierdzeniu Rady Pedagogicznej.

§ 48. Czynnikami determinującymi zmiany w statucie są:

1) zmiany w przepisach prawa powszechnego i lokalnego

2) potrzeba nowych rozwiązań w funkcjonowaniu społeczności szkolnej

3) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ szkoły/placówki

4) zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem)

5) inne potrzeby

§ 49. Statut powinien być nowelizowany według następujących procedur:

1) powołana przez dyrektora komisja statutowa przygotowuje zmiany w obowiązującym statucie

2) projekt zmian jest poddany pod ocenę Rady Pedagogicznej, a  po ich zatwierdzeniu/wprowadzeniu poprawek do zaopiniowania przez Radę Rodziców,

3) po wypracowaniu zmian, komisja przedstawia ujednolicony tekst statutu wraz z uchwałą Rady Pedagogicznej określającą zmiany,

4) dyrektor szkoły przekazuje wypracowany projekt statutu wraz ze zmianami  do akceptacji organu prowadzącego i organu nadzorującego gimnazjum,

5) zarówno uchwała , jak i tekst jednolity zostają poddane pod głosowanie Rady Pedagogicznej po akceptacji organów zwierzchnich szkoły,

6) tekst statutu zostaje ogłoszony w na stronie internetowej szkoły oraz wyłożony do wglądu w bibliotece szkolnej.

Tekst Statutu uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 8 września 2014 r.

Zmiany w statucie zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu: 1września 2015